De Brownsbergtour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Kuiper - WaarBenJij.nu De Brownsbergtour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Kuiper - WaarBenJij.nu

De Brownsbergtour

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 Oktober 2016 | Suriname, Paramaribo


Hallo iedereen,
Het is weer een leuke week geweest. En mijn alle eerste tour naar het binnenland gedaan. We hebben de brownsberg tour gedaan. Deze tour hebben we geboekt bij het Nederlandse restaurant Zus en Zo.
Het was geweldig! We hebben zoveel gezien. We hadden kennis gemaakt met onze gids, en kregen een kopje koffie van het restaurant met een lekkere tosti. Daarna stapte we het tour busje in en maakte we kennis met de chauffeur. Tijdens de rit zijn we gestopt langs de weg waar fruit te koop was ( een klein marktje). Dit kregen we onderweg: een banaantje vers van de boom en mandarijntjes die bij ons in Nederland oranje zijn en hier bij ons groen. Haha! Ik kreeg zo’n mandarijntje en ik zei tegen Anne, is dit nou een limoen? Maar in Nederland word het natuurlijk gekleurd.
Nadat we 2 uur gereden hadden reden we naar een vakantieparkje. Waar nog een stel ( uit Haarlem ) op gingen halen. Nadat we ze hadden opgehaald,reden we richting de berg. Vanaf dat we begonnen te rijden vanuit Paramaribo zag je de natuur steeds mooier worden, prachtig!!! De natuur werd wilder en de huizen van mensen steeds armmoediger! Onderweg reden we nog door een indianen dorpje en een dorpje van de Marrons. Die dorpjes zijn piepklein, maar ze hebben daar bijna alles!
Na ongeveer 3 uur bij elkaar gereden te hebben reden we de berg op, een stijle klim! Het is een zandweg met enorme kraters en als je iets te ver van de weg afraakt val je in een diepe afgrond. Maar dat mag de pret niet drukken. Het was prachtig met al die bomen en al die vreemde vogels.
Eindelijk aangekomen op de berg mochten we uitstappen. Gelijk zagen we een paar mooie zwarte vogels. Toekan vogels. Als je liep schoten er allemaal salamanders weg. Heel grappig om te zien.
Na een bezoek op een hele frisse wc!!! ;-) Begon onze tocht in de jungle. We zagen prachtige bomen met lianen en we mochten daar even aanhangen. We zagen de rubberbomen en betadine bomen. Onderweg werden we ook nog even gewaarschuwd door de gids, dat hier heel veel slangen kruipen en als je hierdoor gebeten word je nog maar 8 uur te leven hebt. Fijne denk je dan haha! Maar op dat moment is alles zo mooi dat je daar even niet meer aan denkt. Tijdens het lopen kom je wat opstakels tegen zoals grote uitstekende wortels van grote hoge bomen en omgevallen bomen. Er vliegen ook veel vlinders, deze vlinders vind je ook in de dierentuin Blijdorp. Zo groot en bijzonder!
Nadat we alles bewonderd hadden begon de klimtocht, we moesten een groot gedeelte van de berg weer naar beneden klimmen om de waterval mooi te kunnen zien. En wat prachtig! En wat een mooi geluid. Boven in de waterval daar zit een tunnel waar Jaguars slapen, naast de tunnel loopt een dun spoortje waaraan je kan zien hoe hij altijd loopt. Toen we eenmaal klaar waren met het bekijken van de waterval moesten we weer met handen en voeten kruipen en klimmen langzaam weer de berg op. Op de grond lopen super grote rode mieren, ik denk wel 2cm groot. Eenmaal boven konden we nog even genieten van het uitzicht over de Jungle. Dit is een adembenemend uitzicht wat je niet zo mooi op de foto krijgt!
We begonnen weer aan onze 2de klim naar de Irenevallen. Ondertussen sprongen er kikkertjes voorbij ( Pijlgifkikkers ) Zwart groen gestreept en een felblauwe. Deze klim tocht was echter langer. Ik denk wel 2km lang. Onderaan het pad kwamen we aan bij de watervallen. Onder deze waterval konden we staan en dat hebben we gedaan. Zoiets leuks heb ik nog nooit gedaan! En wat een schoon water! De gids had zijn flesje zelfs gevuld met dit water, maar dat leek mij nog niet zo fijn idee.
Na een half uur kwam het zwaarste, we moesten heel de weg die we hadden geklommen weer omhoog haha! Normaal red je dit in een uur,maar volgens mij hebben we er 2 uur overgedaan.
Aan het einde van de tocht kregen we nog lekker warm eten met prachtig uitzicht over de jungle. Hierna gingen we weer naar huis. Lekker ons bedje in! Vervolgens s’ ochtends wakker worden met heel veel spierpijn!

Groetjes
Inge en Anne

  • 27 Oktober 2016 - 17:52

    Mama:

    Hoi lieve Inge,
    Ik heb je verhaal natuurlijk al gehoord hoe je het beleefd hebt,
    maar vind het toch nog leuk om dit te lezen!
    Dit is helemaal jouw ding, de natuur in, liefst met wilde dieren.
    Wie weet kom je ze nog in het echt tegen , want dit is vast niet jullie
    laatste tocht door de jungle
    Voor mij is het niets hoor, griezel van slangen en kikkers!!!!!
    Liefs mama xxx

  • 28 Oktober 2016 - 14:59

    Kim:

    Hey Inge,
    Zet hem op.

  • 28 Oktober 2016 - 15:05

    Kim:

    Ging even mis.
    ik kijk er naar uit om de volgende blog te lezen.
    love you!
    Xxx Kim

  • 29 Oktober 2016 - 14:03

    Irma Boele:

    Lieve Inge,

    Ook nu weer een prachtig verhaal. Je vertelt het zo duidelijk dat ik het gewoon voor me zie!!!
    Slangen, gifkikkers en Jaguars , wij houden het bij blijdorp (haha)
    Die vlinders zullen ook heel mooi zijn dat geloof ik gelijk.
    Ook grappig zo'n Nederlands restaurantje , leuk en lekker om te eten.
    Lieve Inge , weer veel succes met alles. Ik lees tussen de regels door dat je er erg van geniet.
    Fijn hoor, dat is voor ons nog leuker om te lezen!!!
    Ik hou vanaf nu alle blogs bij, dus kijk uit naar al je belevenissen.

    Liefs Tante Irma xx

  • 30 Oktober 2016 - 20:44

    Greet Van De Beek:

    Hoi Inge,
    Wat een avontuur is dit voor jullie! Echt gaaf, werkervaring opdoen en dan ook nog zoveel cultuur snuiven. Heel erg leuk om weer je verhaal te lezen als je de zorg niets meer vindt kan je altijd nog schrijfster worden. Ik kijk uit naar jullie volgende avontuur en naar de foto's als je weer thuis bent.

    Hartelijke groeten van ons en heel veel plezier toegewenst voor jou en Anne.

  • 30 Oktober 2016 - 21:00

    Evie Van De Beek:

    Hey Inge,
    Ik lees jou blog af en toe op de telefoon van mijn moeder en als ik het dan lees zie ik het helemaal voor me! En je verteld allemaal zulke leuke en aparte dingen, zoals betadinebomen en groene mandarijntjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Beste lezer!

Allereerst…wat leuk dat u of jij mijn reisverhalen gevonden hebt!
Ik ben Inge Kuiper en volg de opleiding tot doktersassistente niveau 4.
Ik zit in Dordrecht op de Davinci college in het 3e jaar.
Ik ga samen met Anne naar Suriname, paramaribo om daar 3 maanden in een ziekenhuis stage te lopen.

Gelukkig is alles geregeld en ik zit al weken te springen om eindelijk te vertrekken… ;)
Begin dit jaar wist ik al dat ik stage mocht gaan lopen in Suriname, maar toen leek het allemaal nog zo ver weg!
1 oktober vertrekken we vanaf Schiphol, we stijgen om 11:15 op en landen om 15:15(Surinaamse tijd) in Suriname…in Nederland is dan inmiddels 20:15.
En we vertrekken 28 Oktober weer uit Suriname om 19.30 en komen op 29 december om 08.15 weer in Nederland aan. Dus 90 dagen in het leuke Suriname. Heb er zin in!!!!

Ik ga dus naar Suriname, maar ga daar natuurlijk geen vakantie vieren, het wordt hard werken daar. Mijn stage is in het RCR medicalcentre ziekenhuis in Paramaribo. Een klein ziekenhuis. De afdeling is nog niet zeker…we hebben onze keuzes opgegeven, maar wat het precies gaat worden is nog een verassing.
We hebben een schitterend huisje daar in Paramaribo… we gaan met z’n tweeën in dit huisje wonen. Het ziekenhuis is bij ons nog een eindje fietsen, maar ze hebben gelukkig in Paramaribo ook taxi's

Recente Reisverslagen:

24 December 2016

De laatste weken.

01 December 2016

De dolfijnentour.

24 November 2016

Een drukke week

09 November 2016

De jungle tocht!!!

01 November 2016

De suikerplantage.
Inge

Beste lezer! Allereerst…wat leuk dat u of jij mijn reisverhalen gevonden hebt! Ik ben Inge Kuiper en volg de opleiding tot doktersassistente niveau 4. Ik zit in Dordrecht op de Davinci college in het 3e jaar. Ik ga samen met Anne naar Suriname, paramaribo om daar 3 maanden in een ziekenhuis stage te lopen.

Actief sinds 31 Juli 2016
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 11374

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 29 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: