De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Kuiper - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Kuiper - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

09 Oktober 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen,

De eerste week zit er al weer op. Wat ging dat toch snel. En in deze ene week
zoveel meegemaakt dat ik nu even niet weet waar ik moet beginnen.

De eerste kennismaking op stage was erg leuk , en ze waren enorm enthousiast en ze hadden zin om met ons samen te werken. Dit ziekenhuis waar wij stage lopen is nog in opstart waardoor de spoedeisende hulp/ huisartsenpost nog niet volledig loopt en wij daar een handje bij mogen helpen. We staan ook op de poli interne waar het heel druk is. Alles word met papieren dossiers bijgehouden en niks op de computer. Ze willen wel alles digitaliseren maar dat zie ik vollopig nog niet gebeuren. Maar dat maakt het wel leuk dat je zoveel handelingen mag gaan doen en alles op papier mag gaan bijhouden. Op deze poli word er bloeddruk gemeten en injecties geven en ecg's gemaakt.
We mochten ook een dag met de dokter meelopen. Een intenist die in Nederland gewoond heeft. En heel veel weet. Zo mochten we met het spreekuur meekijken en bij de dialyses en met de dokter meelopen op de verpleegafdeling waar hij met de zaalarts meeliep om te kijken hoe het met de zijn patiënten was. Anne en ik zitten niet bij elkaar op dezelfde plek bijv. Als ik bij de poli zit , zit Anne bij de huisartsenpost.
We krijgen elke middag warm eten van het ziekenhuis wat trouwens erg lekker is en echt Surinaams, waaronder veel rijst en kip. Tijdens het eten heb je een mooi uitzicht op de Surinaamse rivier met palmbomen en zwembad. Tijdens het eten gluren er veel dieren mee. Waaronder een varaan die verlekkerd naar ons eten zit te kijken haha. Over het algemeen eten ze hier graag veraan hier dus ik geloof niet dat hij nog lang te leven heeft.
Elke dag gaan we met de taxi naar stage en is z'n taxi rit erg mooi. Soms zit je in de taxi en hoor je ineens op de radio een liedje van Frans bauer en terwijl je dat luisterd en naar de palmbomen en bananen bomen kijkt is dat zo grapig.
We hebben verschillende wegen in Suriname, de zandweggetjes en de slecht geasfalteerde wegen en de nog slechtere geasfalteerde wegen met zelfs stukken waar de weg betegeld is.
Aan onze straat grenst de mangolaan. Een enorm slechte weg maar wel grappig om te rijden met de taxi. Je hoopt dat de taxi zacht rijd als hij die weg neemt want anders zit je hoofd tegen de plafon van de auto hahah.
En als het raampje open is hoop je dat er geen grote kevers naar binnen vliegen want dan zit je zo op de schoot van je buurvrouw. Echt gebeurt......
Onze buren hebben een aapje die een enorm lawaai kan maken en de andere buren hebben een papagaai die het aapje heel goed na kan doen. Het lijkt soms net een dierentuin maar ik kan er wel om lachen.
Gisteren zijn voor Surinaamse begrippen naar een groot winkelcentrum geweest. De Hermitage mall. Hier verkopen ze allemaal dure merken zoals Michael Kors en verschillende dure parfums. Voor ons is het hier erg goedkoop. Wij hebben hier nog niks gekocht maar dat gaat vast nog gebeuren

De temperatuur is hier heerlijk. 38 graden overdag en 25 graden ' s avonds.
Bedankt voor jullie lieve berichtjes. Ik probeer elke zaterdag of zondag er wat op te zetten.
Groetjes Inge en Anne

  • 09 Oktober 2016 - 19:45

    Papa:

    Lieve inge
    Ben blij dat je het zo goed naar je zin heb.
    Wens je nog veel leuke dagen in suriname!
    Veel succes met je stage samen met Anne.
    Lives papa


  • 09 Oktober 2016 - 21:11

    Petra Tieman:

    Leuk om jullie blog te lezen! Fijn dat jullie eerste indruk goed is. Er valt een hoop te leren en te genieten in Suriname. Groeten Petra

  • 10 Oktober 2016 - 17:58

    Henny:

    Dag schatjes,

    Fijn om te lezen dat jullie goed ontvangen zijn en dat er heel wat te leren is. De bijzondere dieren en het genieten hiervan is mooi meegenomen. De temperatuur lijkt mij wat hoog, maar lijkt me beter dan de kou hier. Leuke foto's. Groetjes, (natuurlijk ook aan Anne) Henny

  • 10 Oktober 2016 - 17:58

    Henny:

    Dag schatjes,

    Fijn om te lezen dat jullie goed ontvangen zijn en dat er heel wat te leren is. De bijzondere dieren en het genieten hiervan is mooi meegenomen. De temperatuur lijkt mij wat hoog, maar lijkt me beter dan de kou hier. Leuke foto's. Groetjes, (natuurlijk ook aan Anne) Henny

  • 12 Oktober 2016 - 08:16

    Sylvia:

    Hallo Inge,

    Wat leuk om te lezen, en om de foto's te zien, ik hoor heel veel van je vader hoe je het daar hebt en beleeft allemaal in Suriname. Ik werk bij je vader in de versmarkt,(bakker) dus moet veel aanhoren

  • 12 Oktober 2016 - 08:21

    Sylvia:

    Heel veel succes nog in Suriname, en geniet er maar van,
    Hartelijke groeten, Sylvia

  • 15 Oktober 2016 - 00:01

    Greet Van De Beek:

    Hoi Inge en Anne,

    Wat leuk dat jullie zo hartelijk zijn ontvangen op jullie stage en het is helemaal top dat jullie gelijk aan de slag mogen. Ik denk dat het ook een leuke ervaring is dat alle dossiers schriftelijk bijgehouden worden dat maken jullie bij ons nu niet meer mee in dit digitale tijdperk

  • 15 Oktober 2016 - 00:05

    Greet Van De Beek:

    Volgens mij vallen jullie van de ene verbazing in de andere. Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Heel veel plezier en groetjes van ons allemaal.

  • 15 Oktober 2016 - 10:15

    Bert & Linda:

    Hoi Igne en Anne fijn dat jullie naar je zin hebben in Suriname, en daar veel dingen leren die daar weer anders gaan dan in Nederland. Wij wensen jullie een leuke en gezellige tijd in Suriname waar je later nog lang aan terug kan denken.

  • 15 Oktober 2016 - 18:05

    Ricardo En Marianne :

    Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben.
    heel anders dan in nederland.dit zal iets zijn wat jullie nooit zullen vergeten.
    ben niet jaloers op de temperatuur hoor.pfff wat zal dat wennen zijn.
    heel veel plezier verder

  • 16 Oktober 2016 - 11:43

    Miranda:

    Hoi ing

    Wat leuk om de foto's te zien hoe jij daar zit .
    Ik wens jou en Anna een fijne stage . Groetjes fam Batenburg

  • 29 Oktober 2016 - 12:20

    Irma Boele:

    Lieve Inge,

    Wat een mooi ziekenhuis en wat leuk dat jullie daar nu echt rond lopen. Ik had het wel op de foto's thuis in Nederland gezien maar dit is een foto van jou dus ben je daar op dit moment echt!!!
    Wat een bijzondere beesten lopen daar rond . Foto van varaan is ook echt, haha. Heeft jullie huisje wel goeie sloten en sluiten de ramen goed.
    Hoe zit het met Surinaamse spinnen????
    Wat een leuk aapje , neem er gerust 1 mee . Je vader en ik hebben zo'n aapje wel eens op vakantie in zeeland gezien als huisdier. Volgens mij heette hij Nasivim ( weet je nog René)
    Eten ziet er lekker uit en makkelijk dat je niet hoeft te koken.
    Ik ga gauw verder lezen in je volgende blog!!!

    Liefs Tante Irma xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Beste lezer!

Allereerst…wat leuk dat u of jij mijn reisverhalen gevonden hebt!
Ik ben Inge Kuiper en volg de opleiding tot doktersassistente niveau 4.
Ik zit in Dordrecht op de Davinci college in het 3e jaar.
Ik ga samen met Anne naar Suriname, paramaribo om daar 3 maanden in een ziekenhuis stage te lopen.

Gelukkig is alles geregeld en ik zit al weken te springen om eindelijk te vertrekken… ;)
Begin dit jaar wist ik al dat ik stage mocht gaan lopen in Suriname, maar toen leek het allemaal nog zo ver weg!
1 oktober vertrekken we vanaf Schiphol, we stijgen om 11:15 op en landen om 15:15(Surinaamse tijd) in Suriname…in Nederland is dan inmiddels 20:15.
En we vertrekken 28 Oktober weer uit Suriname om 19.30 en komen op 29 december om 08.15 weer in Nederland aan. Dus 90 dagen in het leuke Suriname. Heb er zin in!!!!

Ik ga dus naar Suriname, maar ga daar natuurlijk geen vakantie vieren, het wordt hard werken daar. Mijn stage is in het RCR medicalcentre ziekenhuis in Paramaribo. Een klein ziekenhuis. De afdeling is nog niet zeker…we hebben onze keuzes opgegeven, maar wat het precies gaat worden is nog een verassing.
We hebben een schitterend huisje daar in Paramaribo… we gaan met z’n tweeën in dit huisje wonen. Het ziekenhuis is bij ons nog een eindje fietsen, maar ze hebben gelukkig in Paramaribo ook taxi's

Recente Reisverslagen:

24 December 2016

De laatste weken.

01 December 2016

De dolfijnentour.

24 November 2016

Een drukke week

09 November 2016

De jungle tocht!!!

01 November 2016

De suikerplantage.
Inge

Beste lezer! Allereerst…wat leuk dat u of jij mijn reisverhalen gevonden hebt! Ik ben Inge Kuiper en volg de opleiding tot doktersassistente niveau 4. Ik zit in Dordrecht op de Davinci college in het 3e jaar. Ik ga samen met Anne naar Suriname, paramaribo om daar 3 maanden in een ziekenhuis stage te lopen.

Actief sinds 31 Juli 2016
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 11379

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 29 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: