De jungle tocht!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Kuiper - WaarBenJij.nu De jungle tocht!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Kuiper - WaarBenJij.nu

De jungle tocht!!!

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

09 November 2016 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk is mijn stage begeleidster aangekomen. Het was heel leuk. Ik heb haar samen met 2 mensen van de familie op gehaald van het vliegveld Sanderij. Anne liep op dat moment nog stage. Het was erg leuk. We zijn langs verschillende dorpjes gereden zoals dorpjes van de indianen en van de inlanders (bosnegers)
Er stonden langs de weg ook cashewnootbomen. Ze zien er zo grappig uit. Er hangt dan een vrucht aan een boom en daar hangt dan 1 nootje aan. Eigenlijk best wel schattig. Je kan ze gewoon plukken langs de kant van de weg. Eenmaal haar opgehaald te hebben voelt het heel fijn en vertrouwd!

Thuis hebben we last van kakkerlakken. Als we ze zien lopen zetten we er een bakje over. Haha. Aan het eind van de week staan er 3 bakjes en donderdag ochtend komt de schoonmaakster die ze voor ons opruimt.

Op stage heb ik weer veel meegemaakt van iemand met een CVA en Zika naar een brakende mevrouw met uitdroging bij de receptie. En dan vraag ik of de dokter even langs wilt komen en ik daar een half uur op moet wachten. Soms snap ik er helemaal niets van. Hoe ze hier met de patient omgaan. Maar zo is het wel een enorme leerzame ervaring. Je moet dan improviseren hoe je met zoiets op moet gaan lossen.
Jammer genoeg heb ik ook een overleden patient meegemaakt. Een dag voor het overlijden heb ik bij haar een ECG gemaakt, waarbij een ernstige hartafwijking was te zien. Ze werd ook gelijk opgenomen, maar helaas is ze toch overleden. De verpleegkundigen leggen haar gewoon op een zaal waar andere patienten liggen. Mensen met een 3de klas verzekering krijgen geen kist, maar worden vervoerd ingewikkeld in zeil. Ik vond het enorm aangrijpend om te zien. En word naar beneden gebracht op een brancard.

Afgelopen zaterdag zijn Anne en Ik en Petra onze stagebegeleider naar de stad geweest we hebben daar leuk gewinkeld en ook nog even wat aan de waterkant gezeten waar we lekker Surinaams hebben gegeten.
Die avond waren we uitgenodigd bij de buren. Ze hadden een verjaardag. Deze verjaardag begint laat en gaat tot half 5 of later door. De muziek staat zo hard ze gebruiken daar voor 4 boksen haha maar wel leuk om mee te maken.

Afgelopen zondag zijn we met de familie naar Mata Pica gegaan. We vertrokken om 6 uur ’s ochtends met een busje. We waren met z’n 25 mensen. Hele gezellige mensen. De sfeer in de bus was al zo leuk. Na een klein uurtje rijden kwamen we aan in Alkmaar naast plantage Katwijk. We zijn een houten bootje ingestapt en toen begon de tocht. We hadden er enorm veel zin in! Eenmaal op het water gingen mensen ook koken in de boot, vis en varkensoor :) werd uitgedeeld. De sterke mannen van de familie zaten voor op het bootje. Waar ze hun jachtgeweren klaar hadden staan om op vogels te schieten.
Het had wel iets spannends en avontuurlijks om op jacht te gaan naar het middag eten. Met de boot vaarde we door dichtbegroeide stukjes van de jungle waar ook een aap gezien werd. Prachtig de natuur ik ben zo’n natuur liefhebber. Dit is helemaal mijn ding! Met de boot vaarde we naar het begin van de atlantische oceaan. Waar we helaas niet verder konden varen omdat het eb werd. Maar we vaarde leuk naar een eiland waar we heel de middag bleven. Tijdens de tocht naar het eiland werden een paar vogels dood geschoten die op het eiland opgegeten zouden worden. ( Flamingo en een reiger en roofvogel)
Op het eiland werden er hangmatten opgehangen en gezellig gekletst en gekookt. Er werd gevist en krabben gevangen. Ik mocht ook leren schieten. Dit is echt geweldig! Haha.
Toen we terug gingen was het al laat en het werd al een beetje schemerig. De moter van de boot deed tijdens het starten al een beetje vreemd, maar toen we eenmaal op het water waren stopte de moter en deed hij niets meer! Dus daar lagen we dan met een boot midden in de jungle zonder bereik. Na een paar minuten kwam er gelukkig een bootje langs die onze motor aan de praat kreeg.
Wel echt spannend want je kan niets doen. We hadden anders terug naar het eiland moeten gaan en daar moeten overnachten. (Had ik stiekem ook leuk gevonden) Maar gelukkig niet. Toen we verder vaarde mocht ik ook even op het dak zitten van de boot. Dat is het leukste wat er is. Zo geweldig in de jungle. Maar nu komt het ergste, 500 meter voordat we aan wilden meren was de benzine op! Net of het niet erger kon! Helemaal in het donkerbzonder verlichting. Maar gelukkig konden we toen wel bellen. Tijdens het wachten genoten van het geluid en van de sterren en de vleermuizen en de vuurvliegjes. Na ongeveer 2 uur waren we weer met de bus thuisgekomen.

Ik heb hier nieuwe vrienden gemaakt en ben hier enorm leuk opgenomen in de familie. Dit was een geweldige en super ervaring!

Groetjes uit de Jungle haha! (van Inge en Anne)

  • 12 November 2016 - 20:47

    Irma Boele:

    Ha die Inge,

    Wat leuk om weer een blog te lezen. Fijn dat Petra er nu is. Gezellig iemand van thuis.
    Dat je nu zomaar langs dorpjes rijd waar bosnegers wonen. Spannend!!!
    En cashewnoten aan de boom. Vandaar dat ze zo duur zijn als er maar één nootje hangt dan heb je nog lang geen zakje vol. Je vader moet ze zeker wel eerst branden voor ze lekker zijn?
    Dan lees ik ook over kakkerlakken, moet gelijk aan Zaza denken van Pluk uit de Pettenflat. Ze lusten misschien ook wel appelschilletjes. Die moeten jij en Anne dan geven. Haha.
    Wat een bijzonder verhaal over het eiland in de jungle en de boot die pech had. Prachtig Inge !!!
    Dat schieten vond je ook wel wat. Ik begrijp al dat je je aardig thuis voelt en je je al goed aangepast hebt.
    Echt stoer hoor.

    Liefs en véél succes weer !!!
    Groetjes ook aan Anne xx

    Tante Irma XX




  • 13 November 2016 - 19:54

    Ricardo En Marianne:

    Hoi inge
    Ten eerste moet ik zeggen wat goed je alles beschrijft.ik zie echt alles zo voor me.
    Wat stoer zeg dat je mocht schieten! Je voelt je al aardig thuis.
    Geniet van alles daar en ik kan niet wachten op je volgende verhaal
    Groetjes
    Marianne

  • 20 November 2016 - 12:36

    Greet Van De Beek:

    Hoi Inge,

    Wat leuk om te lezen dat jullie het zo geweldig leuk hebben daar in Suriname en wat een nieuwe ervaringen doen jullie op!! En het is natuurlijk helemaal top dat jullie zulke ervaren gidsen hebben die jullie zoveel leren over natuur en cultuur! Geweldig om te lezen en jullie zien er heel erg goed uit, al heel mooi bruin. Jullie ervaringen zijn echt heerlijk om te lezen kijk er iedere keer weer naar uit. Jullie stage ervaringen zijn ook heel wisselend dat blijkt uit je verhaal......heftig hoor.... kan me zo goed voorstellen dat het aangrijpend is.....
    Ik vind het zo knap dat jullie dit avontuur zijn aangegaan!!

    Heel veel plezier met elkaar en succes met jullie stage.

    Groetjes van ons allemaal

  • 20 November 2016 - 17:55

    Henny:

    Hi Inge & Anne,

    Eerst eens alle berichten gelezen. Ik liep een beetje achter, oei.... Jullie hebben het daar prima zie ik aan de foto's en wat maken jullie leuke, mooie, spannende en ook droevige dingen mee. Zoal jullie weten is Petra weer hier, ik heb haar een paar seconden gezien, aankomende week kletsen wij even bij. Blijf genieten, vooral van het mooie weer!

    Dikke knuffel & groeten,
    Henny

  • 18 December 2016 - 20:47

    Petra :

    Hoi Anne en Inge,
    Ik was er zelf bij, maar het is toch leuk het verhaal te lezen. Het was een hele belevenis. Leuk dat jullie de details zo goed kunnen beschrijven en zo open en vol verwondering genieten. Houdt dat vast!!! Geniet van jullie laatste weken in Suriname. Groetjes Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Beste lezer!

Allereerst…wat leuk dat u of jij mijn reisverhalen gevonden hebt!
Ik ben Inge Kuiper en volg de opleiding tot doktersassistente niveau 4.
Ik zit in Dordrecht op de Davinci college in het 3e jaar.
Ik ga samen met Anne naar Suriname, paramaribo om daar 3 maanden in een ziekenhuis stage te lopen.

Gelukkig is alles geregeld en ik zit al weken te springen om eindelijk te vertrekken… ;)
Begin dit jaar wist ik al dat ik stage mocht gaan lopen in Suriname, maar toen leek het allemaal nog zo ver weg!
1 oktober vertrekken we vanaf Schiphol, we stijgen om 11:15 op en landen om 15:15(Surinaamse tijd) in Suriname…in Nederland is dan inmiddels 20:15.
En we vertrekken 28 Oktober weer uit Suriname om 19.30 en komen op 29 december om 08.15 weer in Nederland aan. Dus 90 dagen in het leuke Suriname. Heb er zin in!!!!

Ik ga dus naar Suriname, maar ga daar natuurlijk geen vakantie vieren, het wordt hard werken daar. Mijn stage is in het RCR medicalcentre ziekenhuis in Paramaribo. Een klein ziekenhuis. De afdeling is nog niet zeker…we hebben onze keuzes opgegeven, maar wat het precies gaat worden is nog een verassing.
We hebben een schitterend huisje daar in Paramaribo… we gaan met z’n tweeën in dit huisje wonen. Het ziekenhuis is bij ons nog een eindje fietsen, maar ze hebben gelukkig in Paramaribo ook taxi's

Recente Reisverslagen:

24 December 2016

De laatste weken.

01 December 2016

De dolfijnentour.

24 November 2016

Een drukke week

09 November 2016

De jungle tocht!!!

01 November 2016

De suikerplantage.
Inge

Beste lezer! Allereerst…wat leuk dat u of jij mijn reisverhalen gevonden hebt! Ik ben Inge Kuiper en volg de opleiding tot doktersassistente niveau 4. Ik zit in Dordrecht op de Davinci college in het 3e jaar. Ik ga samen met Anne naar Suriname, paramaribo om daar 3 maanden in een ziekenhuis stage te lopen.

Actief sinds 31 Juli 2016
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 11378

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 29 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: